Ezt a bejegyzést nem tart tovább 4 percnél elovasni!
Egy weboldal kivitelezése a tervezéssel kezdödik. Van néhány nagyon fontos kérdés amire meg kell találnod a választ még mielőtt elkezded megépíteni a weboldalad. Az alaposan végzett tervezéssel nagyon sok időt, energiát tudsz spórolni és nagyon sok kellemetlenségtől tudod magad megkímélni. Ne sajnáld az időt arra, hogy alaposan megtervezz, végig gondolj mindent. Ha az ügyfélnek dolgozol mégfontosabb az alapos tervezés mert akkor már anyagi vonzata is lehet a nem megfelelően megtervezett, kivitelezett projectnek.
A tervezés szakaszai a következők:

Mi a honlap célja?

Teljeskörüen fel kell térképezned, hogy mi az amit a weboldal segítségével el akarsz érni.
Egy céges weboldalnál a cél nagy álltalánosságban a
  • A cég, vállalat bemutatása
  • A termékeik, szolgáltatásaik megismertetése
  • Korábbi ügyfelek pozitív véleményeinek megosztása
  • Nagyobb, neves cégek akik az ügyfeleik közé tartoznak
  • Elérhetőség, kapcsolat felvétel
Egy személyes blognál a célok között szerepelhet a szerző
  • hírnevének
  • szakmai tekintélyének a megszerzése
  • anyagi elvárások
Egy startup-nál a
  • A rövid és hosszútávú célok megismertetése
  • A termék és annak hasznosságának hangsúlyozása
Próbáld minnél egyszerübben megfogalmazni az oldal célját. Nem kell egy egész oldalon felsoroni, elég ha egy két mondatba sűríted.

Kik az oldal látogatói

Egy honlap sikerességének egyik mértékegysége az oldal látogatóinak a száma. A nagyszámú látogató teszi ismertté a bloggert, céget, starup-ot. Ezért aztán a lehető legpontosabban meg kell határoznod a célközönségedet.
És ki a célközönséged?
Az első válasz nyiván: mindenki! Azért egy kicsit szűkitened kell a kört. Mindkihez szólni nagyon nehéz. Mind szöveges mind képi tartalomban az oldal nem tud mindenki igényének megfelelni. Egy blogger aki a legújjabb sport autókról készít bejegyzéseket inkább célozza a 15 – 35 év közötti férfiakat mint a 60 év feletti nőket. Egy cég ami túlsúlyos embereknek kínál ruházatot nyilván nem a manöken alkatúakhoz szól legyen az nő vagy férfi, 10 vagy 80 éves. Találnod kell egy szűkebb célközönséget és az Ő igényeiket kiszolgálni teljes mértékben. És csak ezután, ha van lehetőséged rá, kell megpróbálnod szélesíteni a célközönséged, anélkül, hogy az első csoportot bármilyen kis mértékben háttérbe szorítanád.
Crowd-of-people

Milyen tartalmat és milyen struktúrában?

Tulajdonképpen össze kell szedned mind azt az információt amit szeretnél a látogatóiddal megosztani. Azután, felkell építened egy logikai sorrendet, azaz, hogy mikor, mit és hol tegyél közzé. Nem olyan nehéz feladat mint ahogy elsőnek hangzik. Csak képzeld magad a látogatóid helyébe. Te mit szeretnél először látni a weboldalon? Ha mondjuk orvost keresel a legfontosabb, hogy megismerd az embert és hogy mit mondanak róla. Ha terméket, akkor a termékről akarsz mindent megtudni először és utána a forgalmazórol. Aki szakmai blogot ír fontosabb, hogy elmondja milyen díjakat, szakmai elismeréseket kapott mint az, hogy jelenleg hol tanít. Itt tulajdonképen már nagyvonalakban azt is eldöntheted, hogy hány lapos weboldalt akarsz készíteni. Melyik lapon mit akarsz közzétenni és azon belül is mi kerüljön a lap tetejére, oldalára és aljára. Csak vázlatosan elég. A részleteket a következő fázisban azaz a dizájn kialakítása során kidolgozod.
Szóval csak rangsorold a mondanivalódat fontosságuk szerint. Természetesen a látogatóid szemszögéből!

Milyen funkciókat akarsz az oldalhoz?

Végig kell gondolnod milyen funkciókkal, lehetőségekkel akarod az oldalad felvértezni a látogatóid számára. Vedd figyelembe, hogy ezeken keresztül tudsz kommunikálni is a látogatóiddal. Olyasmikre gondolok mint például:
  • Letöltésre felkínálni valamilyen ebook-ot, képet, táblázatot, stb
  • Hírlevélre való feliratkozás
  • Szavazás
  • Hozzászólás a bejegyzésekhez
  • Üzenet küldés egy adat lappal
  • Facebook, Twitter, Google Plus, LinkedIn elérhetőség
  • RSS hírcsatorna
Azt hiszem nem kell hangsúlyoznom, hogy a mai világban mennyire fontos a közösségi médiákon való jelenlét. Tehát ezek használata szinte kötelező a weboldaladon. Ám, nem biztos, hogy akarsz hírlevelet indítani vagy szavazást tartani. Az oldaladon felhasznált funkcióknak meg kell felelniük az előbb említett célcsoportod elvárásainak. Például egy ételekkel, főzéssel foglalkozó oldalon inkább kínálj fel egy jó receptkönyvet letöltésre mint indíts egy hírcsatornát. Ugyanennek az oldalnak a látogatói inkább írnak egy hozzászólást a recept alá mint küldenek egy emailt. Ugyanakkor egy cégnek elengedhetetlen az email vagy bármilyen más üzenet küldés lehetőségének biztosítása. Nyílván vannak kivételes esetek de azoktól most eltekintünk.
Probáld meghatározni melyek lehetnek a leghasznosabbak a látogatóid számára.
Találkozunk a következ? cikkben!
Happy coding!